باران

باران

  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

روز انقلابیون

27 شهریور 1395 توسط باران

یادم است یک دهه پیش از این وقتی نگاهی به یاهو مسنجر می انداختم شب جمعه همه آنلاین بودند و فعال اما صبح جمعه که میشد گویا خاک مرگ پاشیده اند و اکثریت آنانی که دم از تشیع و ولایتمداری میزدند اثری از ایشان دیده نمیشد. امروز وقتی نگاهی به صفحه تلگرام انداختم و دیدم صبحگاه جمعه گروهها و کانالهای تلگرام خیلی کم به روز میشوند و فعالیتی به چشم نمی آید در حالیکه دیشب ساعت دو بامداد مدام لحظه به لحظه گروهها و کانالها به روز میشدند یاد آن روزهای یاهومسنجر افتادم.
این در حالی است که وقتی پای خاطرات انقلابی افراد چند نسل قبل تر از خودم می‌نشستم یکی از نکات مشترکشان در طول مبارزات 42 تا 57 برگزاری دعای ندبه بود که بصورت شبکه ای در تمام شهرستانها فراگیر شده بود، امروزه وقتی صبح جمعه در شهرهای بزرگ به مساجد سری بزنیم خواهیم دید جمعیت خیلی خیلی قلیلی در مجالس دعای ندبه حضور دارند، اکثر محلات را گویا گرد مرگ پاشیده اند و همه در خواب فرو رفته اند.
این روند حرکت در فضای حقیقی و فضای مجازی هشدار دهنده است، اینکه شب جمعه و ابراز دلتنگی برای کربلا و آرزوی زیارت و برپایی روضه و عزاداری رونق بیش از حدی داشته باشد اما صبح جمعه و انتظار و ندبه کمرنگ شود بویی غیر از بوی شیعیان انقلابی می‌دهد.
دقیقا انسان به یاد افرادی می افتد که برای محرم روزشماری و برنامه ریزی می‌کنند غافل از اینکه غدیر جلوتر از ماه محرم است.
مگر ما از محرم و کربلا چه چیزی به غیر از انتظار و همراهی امام زمان فهمیده ایم که ما را از فرهنگ ندبه و انتظار و مهدویت دور میکند؟!
نکند عزاداری صرف بر امامی که در گذشته شهید شده است ما را از انجام وظیفه نسبت به امامی که حی و زنده است غافل کند!!!
مگر نه این است که در روایات روز جمعه را سید الایام نامیده اند و ارزشش را از روزهای دیگر بیشتر ذکر کرده اند؟!
مگر نشنیده ایم که در روایات آمده است:
روزی که پیامبر اکرم (ص) حضرت علی (ع) را در غدیر خم ولی و وصی خود عنوان فرمود، جمعه بود و روز قیام قائم (عج) جمعه خواهد بود و روز بر پایی رستاخیز جمعه خواهد بود. (من لایحضره‌ الفقیه، ج1، ص422، م 1241.)
اینکه شب قبل از جمعه تا دیرهنگام دم از ولایت و امامت بزنیم اما صبح روز ظهور ولی تا دیروقت خواب باشیم ما را شبیه کسانی میکند که تا اخرین لحظه در رکاب امام زمانشان بودند و شهید شدند یا کسانی که قبل از روز موعود به امامشان نامه میدادند که بیا ما در خدمتیم اما به هنگام قیام امام زمانشان به صفوف لشگر دشمن پیوستند؟!
جای دارد کمی در شیعه گری خود تامل کنیم.
آیا آن فرهنگ تشیعی که ایستادگی در برابر ظلم و انقلاب اسلامی را رقم زد در رفتار ما جاری است؟!!

 

 

 نظر دهید »

چه کسانی امام حسین (ع) را کشتند

29 آذر 1393 توسط باران

 11 نظر

آخر ماه روم حرم امام رضا

29 آذر 1393 توسط باران

 3 نظر

هم صحبتی با خدا

29 آذر 1393 توسط باران

 1 نظر

کلام عاشورایی امام رضا علیه السلام

05 آبان 1393 توسط باران

در روز اول محرم ریّان بن شبیب خدمت امام رضا علیه السلام رسید.حضرت به او فرمودند:ای پسر شبیب ،مردم عرب در زمان جاهلیت جنگ را در ایام محرم حرام می دانستند؛ولی این امت احترام این ماه را از بین بردند و حرمت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را رعایت نکردند.در این ماه خون ما را حلال دانستند ،و هتک حرمت ما را کردند وفرزندان و زنان ما را اسیر نمودند، و سراپردۀ ما را آتش زدند و اموال ما را غارت کردند و رعایت احترام رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را دربارۀ ما ننمودند.
همانا روز شهادت حسین علیه السلام پلک چشمان ما را مجروح کرد واشکهای ما را روان ساخت ودل ما را سو زاند؛وعزیز ما را در زمین کربلا ذلیل کرد ونزد ما محنت و بلا را تا روز جزا به ارث گذارد. پس گریه کنندگان باید بر حسین علیه السلام بگریند،زیرا که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین می برد.
ای پسر شبیب ،اگر خواستی بر چیزی گریه کنی برحسین بن علی علیه السلام گریه کن،چه اینکه آن حضرت را کشتند چنانکه گوسفند را می کشند،و با آن حضرت 18 نفر از اهل بیت او کشته شدند که روی زمین شبیه ونظیری نداشتند. آسمان های هفتگانه و زمین ها در شهادت آن حضرت گریستند.چهار هزار ملک روز عاشورا برای نصرت آن حضرت آمده بودند و دیدند حضرت شهید شده اند.لذا پریشان وغبار آلود به مجاورت آن قبر مطهر مأمور شدند،تا حضرت قائم علیه السلام ظهور کنند و از یاران او باشند و شعارشان “یالثارت الحسین"است.
ای پسر شبیب،اگر دوست داری که با ما در درجات عالی بهشت باشی محزون باش برای حزن ما وشاد باش در شادی ما؛وبر تو باد ولایت ما که اگر کسی سنگی را دوست داشته باشدخداوند متعال او را با همان سنگ محشور می کند….

منبع:7.بحار الانوار:ج98ص102،ج14ص164.امالی صدوق:ص111.اقبال:ص544.عیون اخبار الرضاعلیه السلام:ج1ص233.

 1 نظر

ایران رتبه چهارم مصرف لوازم آرایش در دنیا

28 مهر 1393 توسط باران

یکی از مواردی که در میان اظهارات اخیر دبیر نخستین همایش ملی سلامت، بهداشت و زیبایی کشور خودنمایی می کند، مقام ایران در رنکینگ بین المللی مصرف لوازم آرایش است و بر این اساس زنان ایرانی در این جدول بندی ، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده اند. تصویرهای نقاشی شده برخی از زنان ایرانی که انگار پیش از خروج از خانه ساعت ها مقابل آیینه به خود آرایی پرداخته اند، از مواردی است که خارجی ها پس از حضور در ایران بارها از آن با حیرت یاد می کنند و می پرسند که چرا خانم های ایرانی همیشه این همه آرایش کرده به خیابان می آیند و انگار که قرار است همه به مهمانی بروند؟!
کسب رتبه چهارم زنان ایرانی در فهرست مصرف لوازم آرایشی در جهان زمانی تاسف بارتر می شود که بدانیم 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده زنان کشور ما به صورت قاچاق وارد کشور می شود
هر چند این تصویر خانم های ایرانی برای خارجی ها تعجب بر انگیز است اما خود ما ایرانی ها دیگر به تماشای این چهره ها عادت کرده ایم و اگر کسی در این میان بدون آرایش راه خیابان و محیط های اجتماعی را در پیش گیرد، از دیدنش دچار حیرت می شویم. روانشناسان یکی از دلیل استفاده افراطی از لوازم آرایش را نبود اعتماد به نفس کافی می دانند و در نهایت این اتفاق چه به دلیل اعتماد به نفس ناکافی باشد و چه هم رنگ شدن با جماعت در نهایت یک نتیجه دارد و ان هم رکورد زنی خانم ها در فهرست لوازم آرایشی و اسیب های جبران ناپذیر لوازم آرایشی بر سلامتی زنان کشور ما دارد.
کاهش سن آرایش به زیر 13 سالگی
یکی از اتفاقاتی که در سالهای اخیر با توجه به داغی بازار ماهواره ها و شبکه های اجتماعی رخ داد، کاهش سن آرایش کردن دخترها بود و سن آرایش که در یک دهه پیش در استانه 17 و 18 سالگی بود به ناگاه به 13 سالگی رسید. رشد روز افزون اپلیکیشن های موبایلی و برنامه های ماهواره ای در سالهای اخیر سبب شد که دختران از سنین کودکی خود را در مقایسه با قهرمان برنامه های غربی قرار دهند و در این میان کاراکترهای دختر برنامه های غربی همه دختران آرایش کرده ای بودند که از جنسیت و زیبایی شان برای اغوا گری بهره می بردند، از سیندرلا و سفید برفی تا زیبا خفته و باربی ، همه دخترکان بودند که به واسطه آرایش به دنبال جلب توجه مردها می گشتند.
یکی از اتفاقاتی که در سالهای اخیر با توجه به داغی بازار ماهواره ها و شبکه های اجتماعی رخ داد، کاهش سن آرایش کردن دخترها بود و سن آرایش که در یک دهه پیش در استانه 17 و 18 سالگی بود به ناگاه به 13 سالگی رسید
ادامه این کارتون ها در سنین نوجوانی به سریال ها وفیلم های هالیوودی رسید، فیلم هایی که آرایش و زیبایی اندام، مهم ترین مولفه های بازیگران زن داستان هایشان بود. ماجرای ماهواره و اینترنت در سالهای اخیر به پدیده های جدید تری هم پیوند خورد، اپلیکیشن های موبایلی که با ورودشان بدعتی شگفت را در تاریخ ارتباطات بنیان گذاشته بودند، توانایی انتقال رایگان تصویر و فیلم را داشتند و همه کاربران با استفاده از گوشی های مدل جدید و اینترنت می توانستند تصویر و فیلم های خود را برای هر کاربر اینترنتی که اراده کنند، بفرستند، اتفاقی که در نهایت باعث شد که دختران از سنین کودکی و ابتدای نوجوانی به دنبال این باشند که با استفاده از لوازم آرایش خود را زیباتر و بزرگسال تر از سن حقیقی شان نشان دهند تا بتواند مورد توجه پسرهای شبکه های مجازی قرار گیرند و در نهایت کار به جایی برسد که سن استفاده از لوازم آرایش به پایین تر از 13 سالگی نزول کند.
80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قاچاق وارد کشور می شود
کسب رتبه چهارم زنان ایرانی در فهرست مصرف لوازم آرایشی در جهان زمانی تاسف بارتر می شود که بدانیم 80 درصد لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده زنان کشور ما به صورت قاچاق وارد کشور می شود. ماجرای آسیب های لوازم آرایش غیر مجاز و تاثیراتی که می توانند بر سلامت زنان جامعه ما بگذارند، مسئله ای است که باعث می شود توجه به این پدیده افراطی بیش از پیش مورد توجه مسئولان سلامت کشور قرار بگیرد و خیلی ها نگران این روند فزاینده باشند.
سیاست گذاران به داد برسند
تجربه نشان می دهد که مقابله با مسائلی مانند گرایش افراطی به آرایش، مقوله ای نیست که با برخوردهای سلبی بتوان از پسش بر آمد و کنش های سلبی همواره نتایج معکوس را در پی داشته است، بر این اساس نهادهای سیاست گذار باید چاره ای در برابر این روند رو به رشد گرایش به ارایش بیندیشند و در این میان رسانه ها هم با پرداختن به پیامد استفاده از لوازم آرایش تقلبی می توانند عواقب استفاده از این موارد را برای نوجوانان و جوانان و خانواده هایشان نمایان کنند تا دیگر نام ایران در فهرست پنج کشوری که بیشترین مصرف لوازم آرایشی در جهان را دارند، خودنمایی نکند.
________________________________________

 4 نظر

بندگی

22 مهر 1393 توسط باران

 3 نظر

توصیه های طب سنتی را جدی بگیریم

17 شهریور 1393 توسط باران

علی حسینی یک متخصص طب سنتی اعلام کرد: غذاهایی با مزاج گرم برای کاهش دردهای کمر مناسب است و در مقابل غذاهای با مزاج سرد مثل گوشت قرمز، بادمجان، بامیه، خیار، هویج و گوجه‌فرنگی در هنگام کمردرد توصیه نمی‌شود.
خوراکی‌هایی مانند زرده تخم‌مرغ،خورش فسنجان به همراه گردوی فراوان، خورشت کرفس، مصرف پلو به همراه زیره، چای زنجبیل، خرما، انجیر، سیر، برگ تازه اسفناج و جوجه آب‌پز برای درمان کمردرد توصیه می‌شود.
همچنین مصرف عسل به صورت استعمال موضعی در نواحی که درد دارد و هم به صورت خوراکی در زمانی که فرد دچار کمردرد شد توصیه می شود.
حسینی با اشاره به اینکه درمان کمردرد زمانبر است و فرد باید صبور باشد گفت: غذاهایی با مزاج گرم برای کاهش دردهای کمری مناسب است و نسبت به غذاهایی با مزاج سرد،درد را تسکین می دهند و افرادی که دچار کمردرد شده‌اند به دنبال روشهای معجزه‌گر و سریع که در تبلیغات گفته می شود نباشند.
این متخصص طب سنتی ادامه داد: یکی از ساده‌ترین روش‌های درمانی کمردرد، گرم کردن ناحیه درد با روغن‌های مختلف یا کمپرس آب گرم است البته باید توجه کرد که پس از هر بار کمپرس چند دقیقه صبر کرد و مجدد کمپرس را انجام داد.
وی افزود: مصرف آب‌میوه های انجیر، آلو، توت و آب مرکبات به خصوص لیموشیرین برای تسکین کمردرد توصیه می شود.
حسینی گفت: مصرف غذاهای با مزاج سرد مثل گوشت قرمز، بادمجان، بامیه، خیار، هویج و گوجه‌فرنگی باید محدود شود اما در مقابل غذاهای گرم و آبکی مانند انواع سوپ‌ها و آبگوشت‌ها توصیه می‌شود.

 1 نظر

روزه داران آب یخ ننوشند

23 تیر 1393 توسط باران

مدیرگروه دانشکده طب سنتی دانشگاه مشهد بیان داشت:خوردن آب یخ توصیه نمی شود؛ به خصوص در ماه رمضان، زیرا مصرف آن باعث اختلال در هضم و مشکلات گوارشی می شود.
هنگام افطار، اول باید دست و صورت را شست تا عطش کمتر شود و بعد کم کم آب نوشید.همچنین آب باید در فواصل افطار و سحر مصرف شود.
نوشیدن زیاد و سریع خوردن آب ضرر دارد و چای جایگزین نامناسبی برای آب است؛ زیرا دفع ادرار را افزایش می دهد.

 4 نظر

اشکال برخی این است که اصل تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده علیه هویت اسلامی و هویت فرهنگی را با وجود نشانه های آشکار آن نمی بینند

23 تیر 1393 توسط باران

در شب ولادت کریم اهل بیت،امام حسن مجتبی علیه السلام، جمعی از اهالی فرهنگ، اساتید شعر و ادب فارسی، شاعران جوان و پیشکسوت کشور، و تعدادی از شاعران پارسی‌گو از کشورهای تاجیکستان، هندوستان، افغانستان و پاکستان با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب دیدار نمودند.
* رهبر انقلاب اسلامی، اصلاح «ناهنجاریهای اجتماعی» را در گروی اصلاح درونی انسانها و انگیزه‌مندی و امیدواری و نشاط آنها خواندند و درخصوص کارکرد اجتماعی شعر افزودند: «مشخصه های فرهنگی» و «مزیتهای فرهنگی»، هویت فرهنگی یک ملت را تشکیل می دهند و شعر نیز باید پاسدار همین هویت ملی باشد و آن را غنی و پاکیزه کند.
* شاعر وظیفه دارد همانند شعرای بزرگ تاریخ فارسی، با ورود هنرمندانه ، خلوت مخاطبان خود را با معنویات و با دمیدن روحیه امید، نشاط و تحرک و پیشرفت غنی سازد و این عناصر را که سازنده هویت حقیقی ملت هستند، تقویت کند.
*هویت فرهنگی همان «عقلانیت معنوی» و «خرد جمعی» است که اصل و منشأ حیات و امتیازات یک ملت است و انقلاب اسلامی و امام بزرگوار ما نیز ساخته و پرداخته همین هویت فرهنگیِ برخاسته از حکمت و اندیشه های والا هستند.
*وجود انگیزه‌ مهم «پاسداری از هویت فرهنگی» زمینه ساز احساس وظیفه برای مقابله با تهاجم آشکار دشمن به هویت ملی است.
*اشکال برخی این است که اصل تهاجم گسترده‌ جبهه سوگند خورده علیه هویت اسلامی و هویت فرهنگی را با وجود نشانه های آشکار آن نمی بینند، اما شاعر با روح هنری و نگاه تیزبین و دغدغه مند خود، به دفاع از این هویت برمی خیزد.
*گاهی برای کشته شدن یک حیوان در گوشه ای از دنیا، چنان جنجال تبلیغاتی براه می اندازند، اما تهاجم اخیر به غزه و کشته شدن بیش از 100 تن که اغلب آنان نیز کودکان معصوم و مظلوم هستند، نه تنها برایشان اهمیتی ندارد بلکه امریکا و انگیس رسماً از این حملات حمایت می کنند.
*واقعیت امروز دنیا، حمایت بی واهمه سلطه گران از هر بدی و پلشتی و فساد و نجاستی است که در خدمت منافعشان باشد و در مقابل، با هر پاکی و قداستی است که با منافعشان سازگاری نداشته باشد، بطور وحشیانه برخورد و معارضه می‌کنند.
*شرط اصلی ماندگاری و اثرگذاری شعر، علاوه بر مفهوم و مضمون خوب، برخورداری از ترکیب و شاکله هنری قوی است.



 نظر دهید »

چه قدر خوب است که وقتی هم که کاری نداریم بگوییم خدا.

04 تیر 1393 توسط باران

نکات اخلاقی از آیت الله مجتهدی تهرانی:
پس روزگاری می‌آید که مردم شکم‌هایشان خدایشان است، موقع نماز و وقت نماز به دنبال شکم هستند. الان نانوایی‌ها و رستوران‌ها چه خبر است؟ در خانه‌ها بعضی در حال ناهار خوردن هستند و فکر نماز نیستند.
کسانی که نماز را در اول وقت نمی‌خوانند نماز آنها را نفرین می‌کند و می‌گوید خدا تو را ضایع و خراب کند همان طور که تو مرا ضایع و خراب کردی.
به همین خاطر هم هست که این گونه افراد همیشه گرفتار هستند و می ‌گویند آقا من هر کار می‌کنیم نمی‌شود این کار، آن کار. این برای این است که نماز اول وقت نمی‌خوانی و پدر و مادر از دست تو ناراضی هستند.
از ملا می‌پرسند: چرا هر کار می‌کنیم کارمان به سامان نمی‌شود؟[در جواب گفت] برای اینکه نماز اول وقت نمی‌خوانی و نماز هم نفرین‌تان می‌کند.
استاد ما مرحوم آقای برهان ۶۵ سال پیش بر روی منبر می‌گفت و من هنوز یادم هست که می‌فرمود: آن کسی که نماز مغرب را آن قدر دیر بخواند که آسمان پر از ستاره شود چنین کسی ملعون است.
به همین خاطر هم بود که هنوز توی مأذنه گل دسته قم اذان می‌گفتند و وسط‌های اذان بود که آیت‌الله مرعشی نجفی به رکوع می‌رفتند یعنی آن قدر نماز را زود شروع می‌کرد مبادا که ستاره به آسمان بیاید. صبح‌ها هم همین طور اگر کسی آن قدر نماز صبحش را دیر بخواند که آسمان دیگر ستاره‌ای نداشته باشد چنین کسی هم ملعون است.
بنابراین دو نفر ملعون هستند: اول آن کسی که آن قدر نماز مغرب را دیر بخواند که آسمان پر از ستاره شود و دوم آن کسی که آن قدر نماز صبح را دیر بخواند که ستاره‌ای در آسمان باقی نمانده باشد و نزدیک طلوع آفتاب باشد این دو نفر ملعون هستند یعنی از رحمت خدا به دور می‌باشند.
شیخ رجبعلی خیاط می‌گفت: من هر وقت که نماز می‌خواندم نمازهایی مثل نماز امام زمان یا نماز جعفر طیار از خداوند حاجتی می‌خواستم یک روز گفتم بگذار یک بار برای خود خدا نماز بخوانم و حاجتی نخواهم.
شاعر می‌گوید:
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد نکن/ که خواجه خود روش بنده‌پروری دارد
همان شب شیخ رجبعلی خیاط در عالم خواب دید که به او گفتند چرا دیر آمدی؟ یعنی چه یعنی تو بادید ۳۰ سال پیش به فکر این کار می‌افتادی حالا سر پیری باید بفهمی و نماز بخوانی و حاجتی طلب نکنی.
ما هر وقت جایی گیر می‌کنیم و اصطلاحا دم‌‌مان در تله‌ای گیر می‌کند می‌گوییم خدا. این شعر را استاد من شیخ اکبر برهان ۶۲ سال پیش در مسجد لرزاده بر روی منبر می‌خواندند و من هنوز به یاد دارم که:
هر وقت که سرت به درد آید/ نالان شوی و سوی من آیی
چون دردسرت شفا بدادم/ یاغی شوی و دگر نیایی

ما هر وقت با خدا کار داریم خدا را صدا می‌زنیم چه قدر خوب است که وقتی هم که کاری نداریم بگوییم خدا.

 4 نظر

دو بال عروج به سوی پروردگار عالم

04 تیر 1393 توسط باران

من بارها و بارها این نکته را عرض کردم که خوب است این نکته را خودتان برای خودتان تکرار کنید و آن، این که ما دو بال پرواز داریم که به سوی پروردگار عالم عروج کنیم و عبدالله و بنده خدا بشویم، یکی ادب است و دیگری اطاعت. اگر انسان مؤدب به آداب الهی شد، ادب را رعایت کرد و مطیع فرمان خدا، رسول، حضرات معصومین، اولی الامر و کسانی که جانشینان حجت(عج) و نائب امام زمان هستند، شد «أَطِیعُوا اللَهَ وَ أَطِیعُوا الرَسُولَ وَ اُولِی الأمرِ مِنکُم»؛ آن‌وقت پرواز می‌کند، اوج می­گیرد و به قرب می­رسد.

“نکاتی از درس اخلاق آیت الله قرهی”

 1 نظر

ده صفت، ده کیفر

26 خرداد 1393 توسط باران

حضرت رسول اکرم (ص):
هر گاه ده صفت در امت من پدید آید، به ده کیفر دچار شوند.
گفته شد: یا رسول الله !این صفات چیست ؟
رسول گرامى اسلام فرمودند:
۱- چون دعا کم کنند، بلا نازل شود؛
۲- چون صدقه ندهند، مرض فراوان شود؛
۳- هنگامى که از پرداخت زکات خوددارى کنند، حیوانات تلف شوند؛
۴- هر گاه حاکم ستم کند، باران نبارد؛
۵- وقتى که زنا شیوع یابد، مرگ نابهنگام بسیار شود؛
۶- موقعى که تظاهر و ریا زیاد گردد، زلزله فراوان شود؛
۷- زمانى که به غیر حکم خدا حکم دهند، دشمن بر آنها تسلط یابد؛
۸- چون پیمان را بشکنند، آدم کشى رواج پیدا کند؛
[ بضاع ، ص ۳۰۳، توضیح بیشتر در کتاب شریف بحار الانوار، ج ۷۰، ص۳۶۸]

 نظر دهید »
خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

باران

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • نکات آموزنده
  • شهدا
  • ارزشی
  • روز دختر

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس